top of page
Quintes Verzekeren en Risicobeheer

Extra Nieuwsbrief mei 2021: Corona update en de reisverzekeringen

Geachte relatie,


In deze nieuwsbrief willen wij u een update geven met betrekking tot corona en de reisverzekeringen.

Afbeelding: Wereldkaart reisadviezen op basis van de situatie op 15 mei 2021.


Vorige week is tijdens de persconferentie door demissionair minister Hugo de Jonge aangekondigd dat per 15 mei 2021 het reisadvies van een aantal landen wijzigt van oranje naar geel en groen. Met deze nieuwsbrief informeren wij u over de gevolgen hiervan voor reis- en annuleringsverzekeringen. Het is niet mogelijk om in detail per verzekeraar uit een te zetten wat de gevolgen zijn voor de dekking op reis- en annuleringsverzekeringen. We beperken ons dus tot de hoofdlijnen.


Reisverzekering, de huidige situatie

Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kunt u zien dat enkele landen een geel reisadvies hebben gekregen. Dit zijn o.a. Finland, Portugal en Aruba. Deze landen hadden vorige week nog een oranje reisadvies. Een oranje reisadvies betekent dat er alleen naar dit land gereisd mag worden indien de reis noodzakelijk is. Een rood reisadvies betekent dat er niet gereisd mag worden.


Wat betekent het wanneer een klant reist naar een gebied met een geel reisadvies?

Een land met een geel reisadvies betekent dat de klant goed moet opletten. In dat land zijn coronabesmettingen geconstateerd en er zijn daardoor veiligheids- of gezondheidsrisico’s. De situatie in een land kan snel veranderen. Wanneer het aantal besmettingen toeneemt en het reisadvies van de overheid verandert in oranje, dan verwacht de reisverzekeraar dat de klant het gebied zo snel mogelijk verlaat. In dat geval is het aan te raden dat de klant contact opneemt met diens reisorganisatie of alarmcentrale voor hulp. Indien de klant geen actie onderneemt, loopt hij de kans dat de reisverzekering geen dekking meer biedt. Daarom is het aan te raden de klant in een dergelijke situatie te adviseren altijd contact op te nemen met de alarmcentrale van diens reisverzekeraar, indien de klant problemen ondervindt bij het op een veilige manier verlaten van het land.

Als de klant naar een land met een geel reisadvies gaat, biedt diens reisverzekering gewoon dekking voor de zaken waarvoor hij normaal ook verzekerd is. Wanneer de klant in een land met een geel reisadvies besmet raakt met het virus, dient de klant zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale van de reisverzekering. Die helpt de klant dan verder.


Wat zijn de gevolgen als een klant reist naar een gebied met een oranje of rood reisadvies?

Wanneer een klant naar een gebied gaat met een oranje of rood reisadvies, bieden vrijwel alle verzekeraars geen dekking wanneer het om een corona gerelateerde schade gaat. Indien de klant nog niet vertrokken is en het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken verandert van geel naar oranje, dan is de klant doorgaans niet verzekerd voor corona gerelateerde schades. In zo’n situatie is het verstandig dat de klant van de reis afziet. Hierbij is het woord ‘onvoorzien’ belangrijk. Wanneer de klant afreist naar een bestemming die als reisadvies oranje heeft, zijn de risico’s die hij neemt niet meer onvoorzien. Meestal geldt er dan geen dekking voor corona gerelateerde schades. Het verschilt per reisverzekeraar of overige risico’s (zoals schade door zoekgeraakte bagage) wel gedekt zijn. In de praktijk annuleren reisorganisaties en/of luchtvaartmaatschappijen de reis en bieden zij de klant een alternatief. Het kan ook voorkomen dat een klant in een gebied met oranje reisadvies door overmacht langer moet blijven. In dit geval blijft de reisverzekering dekking bieden tot het eerst mogelijke moment dat de klant naar huis kan terugkeren. De meeste verzekeraars die dit niet standaard in de voorwaarden hebben geregeld, bieden deze dekking doorgaans aan uit coulance. De dekking vervalt echter als de klant langer blijft dan de eerstvolgende terugkeermogelijkheid.


Annuleringsverzekeringen

Wanneer de klant positief getest is en hierdoor niet op reis kan, bieden bijna alle verzekeraars dekking voor de annuleringskosten. Een voorwaarde die de verzekeraar stelt is dat de klant bewijs overlegt in de vorm van een positieve test. Dit moet vlak voor het vertrek zijn. Een klant die naar het buitenland reist moet, om te mogen reizen, in de meeste gevallen een negatieve PCR testuitslag overleggen. Een dergelijke test wordt uitgevoerd binnen 72 uur voor vertrek. Wanneer de klant positief getest wordt, bieden de meeste verzekeraars dus dekking voor de annuleringskosten.


Als een klant om een andere corona-gerelateerde reden wil annuleren, dan bieden de meeste verzekeraars hiervoor geen dekking. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:

- Een klant mag niet mee met het vliegtuig, omdat hij geen negatieve testuitslag bij zich heeft;

- Een klant wil niet op vakantie, omdat hij niet het risico wil lopen om in het land van bestemming corona op te lopen;

- Het reisadvies voor het land van bestemming verandert van geel naar oranje. In deze situatie zal de reisorganisatie de klant een alternatief aanbieden.


21-05-2021

Een andere veel voorkomende annuleringsreden is het verplicht in quarantaine moeten gaan, omdat de klant in contact is geweest met iemand die corona heeft. Meerdere verzekeraars bieden hiervoor dekking, mits het land van bestemming een groen of geel reisadvies heeft.

Er zijn bij ons geen verzekeraars bekend die op dit moment verzekeringen voor consumenten aanbieden die dekking verlenen wanneer de klant een reis naar een land waar corona heerst, wil annuleren.


Tip

Als een klant je belt voor advies over een reis, verwijs de klant dan naar de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Hier kun je per land zien wat het reisadvies is en wat dit voor de klant betekent.


Verwijzing naar website verzekeraar

Bij een concrete vraag van een klant is het aan te raden de polisvoorwaarden van de betreffende verzekeraar te raadplegen. De meeste verzekeraars helpen je hierbij door op de website actuele informatie te plaatsen. Hierbij een overzicht van de bij ons bekende websites.


Allianz Global Assistance

https://www.allianz-assistance.nl/over-ons/nieuws/coronavirus.html


ASR

https://www.asr.nl/blog/deze-zomer-op-vakantie-reisverzekering


Avéro Achmea

https://www.averoachmea.nl/kennis/corona/het-coronavirus-en-onze-schadeverzekeringen


Nationale Nederlanden

https://www.nn.nl/Onderweg/Voor-vertrek/Het-coronavirus-en-je-schadeverzekering.html



6 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page